Rynek zawodowy w sektorze IT cieszy się nieustającym wzrostem zainteresowania ze strony kandydatów. Coraz większą popularnością cieszy się też UX/UI Design. “Mam za sobą kurs, mam swoje portfolio, ale dalej nie mogę znaleźć zatrudnienia” — brzmi znajomo? Przeczytaj artykuł, aby dowiedzieć się, co możesz zrobić, aby znaleźć pracę jako Junior UX/UI.
Wysokie zarobki, praca zdalna, elastyczne godziny pracy, rozwój cyfryzacji w firmach, duże zapotrzebowanie na rynku, różnorodność specjalizacji… Czynniki, które czynią rynek IT bardzo atrakcyjnym. Powstaje bardzo dużo kursów, bootcampów, czy też kierunków specjalistycznych na uczelniach, aby zaspokoić rosnący popyt na Product Design.
Juniorzy już na pozycji startowej cechują się coraz to wyższym poziomem wiedzy i umiejętności, portfolio obecnie stanowi absolutny must-have, ale firmy niechętnie otwierają stanowiska dla osób bez doświadczenia.
Ta sytuacja dotyczy również branży UX/UI Designu, czyli projektowania doświadczeń użytkownika i interfejsów produktów cyfrowych.
Z tego artykułu dowiesz się:
UX Designer(ka) zajmuje się projektowaniem doświadczeń użytkownika. To osoba, która sprawia, że dany produkt cyfrowy został stworzony tak, że korzystanie z niego jest proste, przyjemne i pozostawiało uczucie satysfakcji.
To bardzo rozległe zagadnienie — UX powinien umieć nie tylko przeprowadzać badania grupy docelowej, tworzyć persony, mapy podróży użytkownika, ale i projektować jasne komunikaty, czy poglądowe szkielety aplikacji lub strony (wireframe’y).
UX Designer(ka) bierze czynny udział w procesie projektowym. Powinien cechować się wysoką empatią, aby być w stanie jak najlepiej zrozumieć potrzeby i bolączki użytkownika. Co istotne, istnieją firmy, które łączą oba zagadnienia projektowania w jedno i poszukują UX/UI Designerów(ki). W tym wypadku, taka osoba powinna też umieć tworzyć produkty estetyczne, funkcjonalne i zgodne z wymaganiami cyfrowymi.
Junior UX Designer(ka) to osoba, która ma już jakieś doświadczenie, ale niekoniecznie komercyjne. Posiada wiedzę teoretyczną w temacie projektowania doświadczeń, a dodatkowo jeszcze jakiś projekt, np. ze studiów, bądź przebytego kursu. To sposób na udowodnienie, że zdobyta wiedza nie jest czysto teoretyczna, ale już zastosowana w praktyce.
W zależności od organizacji, od Juniora wymaga się około roku stażu komercyjnego. Są też organizacje, które nie wymagają tego wcale. Taka osoba powinna już mieć podstawy UX/UI Designu i świadomość procesu projektowego poukładane w głowie.
Od osoby aplikującej na staż nie wymaga się doświadczenia komercyjnego, natomiast od Juniora UX/UI oczekuje się około roku stażu komercyjnego (jakiegokolwiek). Inna jest też odpowiedzialność i oczekiwania względem takiej osoby. Staż to czas, w którym się uczy i popełnia błędy, natomiast Junior ma przed sobą postawione jakieś wymagania względem wykonywanych zadań.
Branża IT stała się bardzo popularna m. in. przez zarobki, które są widoczne w ogłoszeniach w Internecie. Należy mieć na uwadze, że te bardzo wysokie, dotyczą stanowisk seniorskich, a nie juniorskich. Sektor informatyczny, rzeczywiście, potrzebuje coraz więcej ludzi, ponieważ pojawia się więcej zleceń, czy więcej też firm o charakterze cyfrowym. Wydaje się, że dalej jest to bardzo chłonny rynek.
Popularność UX jest spowodowana pozornie niskim progiem wejścia, zwłaszcza w porównaniu z innymi specjalizacjami. Projektowanie doświadczeń wydaje się prostym zagadnieniem, zwłaszcza na tle kodowania. Niestety, nie jest to prawdą. UX Design to połączenie wielu dziedzin — projektowania, psychologii, współpracy w zespole, konieczne jest też ujęcie technologiczne.
Bardzo ważne są zarówno umiejętności twarde, jak i miękkie. UX Designer posiada bardzo dużą ilość kompetencji, które mogą stać się blokadą w znalezieniu zatrudnienia dla kogoś, kto początkowo miał bardzo duży zapał do nauki.
W stosunkowo łatwy sposób można pracować jako UX Designer(ka), przebranżawiając się ze stanowisk projektanckich. Zwykle to takie branże jak architektura, projektowanie wnętrz, czy grafika. Pomimo tego, że te dziedziny mocno różnią się od siebie umiejętnościami twardymi i kontekstem, to mechanizmy miękkie pozostają podobne, np. workflow, rozmowy z klientem, czy prowadzenie projektów.
Jedna z przyczyn to bardzo duża ilość kandydatów wysokiej jakości. Kiedyś, aby się przebranżowić na UXa, wystarczyło posiadać np. umiejętności graficzne. Obecnie, zdobycie podstawowej wiedzy z branży jest bardzo proste — Internet jest bogaty w oferty kursów, czy bootcampów, na które zapisuje się każdorazowo tysiące zainteresowanych.
Poszukując Junior UXa, pracodawca zwraca uwagę na jego znajomość podstaw. Ważne jest, aby mieć opanowane tworzenie prostych flow samodzielnie. To podstawowa umiejętność, która pozwoli na wejście i pracę nad projektem.
Procesy rekrutacyjne różnią się od siebie w zależności od organizacji. W przypadku aplikacji na staż, pierwszym krokiem zwykle jest wypełnienie formularza, w którym uzasadnia się chęć dołączenia do firmy. Konieczne jest załączenie portfolio, natomiast nie musi zawierać komercyjnych projektów. Mogą to być takie “do szuflady”. Projekty pomagają szybko ocenić, czy dana osoba ma predyspozycje do projektowania.
Gdy portfolio przejdzie przez “rekrutacyjne sito”, rekruterzy i rekruterki powracają do ogólnego zgłoszenia, aby zagłębić się w nie bardziej. Często pojawia się także zadanie testowe, które weryfikuje znajomość procesów UX-owych, np. na przykładzie use-case’ów aplikacji.
Kolejnym, zwykle ostatnim krokiem, jest rozmowa kwalifikacyjna, często w języku angielskim.
W przypadku stanowiska juniorskiego, w pierwszej kolejności (pre-etap) ma miejsce analiza portfolio. Drugi etap (już właściwy proces rekrutacyjny) to zwykle rozmowa screeningowa z osobą rekrutującą, często w towarzystwie innego Senior UXa. Rozmowa dotyczy procesu projektowego — podobnie jak w przypadku stażu — jednak oczekiwania względem udzielanych odpowiedzi są wyższe.
Trzeci etap to właściwy przegląd portfolio grupy rekrutującej z kandydatem, często w języku angielskim Czasem zdarza się, że ma miejsce kolejny etap weryfikujący, czyli zadania testowe.
Zwykle to pytania o zawodowe obycie i edukację, jak wygląda idealny proces projektowy, od A do Z. Częste są również pytania o prace w zespole.
Od Juniora(ki) nie oczekuje się bardzo wysokich umiejętności technicznych, natomiast kluczowe są te miękkie (praca w zespole, komunikacja, organizacja).
Popularne pytanie dotyczy największego wyzwania projektowego (projekt ze studiów też jest dobrym przykładem), czasem pytanie o mocne strony. Ma miejsce również weryfikacja języka angielskiego na wymaganym poziomie.
Portfolio UXa powinno zawierać przynajmniej dwa projekty, aby pokazać powtarzalność swoich umiejętności. To dowód na zdolność do wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych kontekstach. Portfolio to sprawdzian z opowiadania historii i relacjonowania wykonanych zadań.
Portfolio UX zawiera wywiady z użytkownikami, user flow, główne etapy w procesie UX. W ich opisie warto zawrzeć przykłady rezultatów, np. screeny z Miro, czy linki do Figmy, aby udowodnić deliverable z każdego etapu. Może to być też np. tez scenariusz badania.
Częsty błąd to brak zastosowania wniosków z procesu badawczego na interfejs. Jeśli w pierwszej fazie otrzymałeś(aś) fajne wnioski, to koniecznie zaaplikuj je w wireframe’y. Ważne jest, żeby pokazać umiejętność zastosowania w praktyce tego, co zostało odkryte podczas badań.
Przede wszystkim, portfolio powinno być czytelne i wygodne w przeglądaniu. Dużo osób korzysta z Figmy lub Behance, niestety to bardzo pracochłonne narzędzia. Stworzenie estetycznego i funkcjonalnego projektu na tych platformach nie jest proste — to częsta pułapka dla osób z gorszym zmysłem wizualnym. Dopuszczalny jest też format PDF, ale to także niełatwe zadanie.
Istnieją strony, które pomagają stworzyć portfolio UX (UXfolio). Niektóre z nich są bezpłatne, natomiast inne są stosunkowo niedrogie. Taka subskrypcja to zwykle koszt kilku dolarów. Ich dużym plusem jest fakt, że pomagają uporządkować projekty.
Mimo uporządkowania projektów, wciąż możesz zadbać o urozmaicenie różnymi screenami z pracy, czy zdjęciami. Co istotne — portfolio na początkowym etapie kariery UXa nie musi być mocno customizowane.
Pamiętaj, że portfolio to pierwszy punkt, gdzie projektujesz user experience osoby rekrutującej.
To z pewnością znajomość odpowiednich narzędzi i podstawowych technik, które powinien zawierać opis stanowiska. To np. canvy związane z personami lub modelem biznesowym. Ważne zagadnienia do opanowania to m. in. tworzenie user flows, user journey map, value proposition canvas. Na etapie definiowania kształtu rozwiązań to techniki warsztatowe, user stories, projektowanie wireframe’ów, czy makiet UI.
Oprogramowania do projektowania, których obsługa powinna być Ci znana to Figma i AdobeXd. Kiedyś duży nacisk kładło się na takie narzędzia, jak Sketch, programy Adobe InDesign (dodatkowo np. Photoshop), czy After Effects.
Na ten moment Figma jest bardziej popularnym rozwiązaniem, chociaż niektóre firmy podają w wymaganiach znajomość programów Sketch, Axure, czy Jira.Warto poznać także działanie tablic online, takich jak Miro, czy Mural.
Istnieją różne sposoby, dzięki którym możesz zdobyć juniorskie doświadczenie komercyjne. Pierwszym, stosunkowo prostym, jest praca z organizacjami NGO (Non Government Organization), które nie działają w celu osiągnięcia zysku.
Korzystne może okazać się branie udziału w Hackatonach (krótkie realizacje, szybka praca) i dodatkowo budowanie swojego networkingu.
Drugim, ciekawym rozwiązaniem jest koncentracja na tworzeniu projektów “do szuflady”, ale w naprawdę zaawansowany sposób.
Dobre może okazać się też niekomercyjne prowadzenie testów aplikacji — pokaż, jak produkt wyglądał przed przeprowadzeniem badań, a jak po wdrożeniu wyciągniętych wniosków. Przedstaw proces ewolucji interfejsu. Kolejnym sposobem na zdobycie doświadczenia jest przyjmowanie mniejszych, freelancerskich zleceń.
Odpowiedź jest prosta: zależy. W wielu firmach występują stanowiska łączące UX Design z UI Designem (UX/UI Designer, niekiedy określane jako Product Design). Te dwie umiejętności są ze sobą mocno związane i też w tę stronę ewoluuje rynek — UI musi być użyteczny, a UX powinien być tworzony z myślą o tym, jak ten produkt będzie działać i wyglądać.
Warto rozwijać obie te umiejętności — to z pewnością dodatkowy plus w procesie rekrutacji.
Jeśli wiesz na pewno, że projektowanie interfejsów nie jest dla Ciebie, to nie zajmuj się nim za wszelką cenę. Wystarczy, że opanujesz same podstawy. Jeżeli chcesz sprawdzić, czy UI Design jest czymś, co polubisz, zapisz się na bezpłatne lekcje od Design Practice.
Junior UX Designer(ka) czerpie wiedzę od bardziej doświadczonych specjalistów, słucha i wdraża sugestie. Jeśli nie wiesz, skąd się wzięła taka, a nie inna decyzja, to pytaj. Koniecznie - nie bój się pokazywać, że nie potrafisz, bądź nie rozumiesz.
Słuchaj i wdrażaj feedback w swoje realizacje. Dopóki nie zaczniesz tego czuć, to musisz pytać, bądź, po prostu, słuchać i zaakceptować, że ktoś wie lepiej.
Opanuj sztukę przyjmowania feedbacku — designerzy zwykle dość łatwo się obrażają, a uwagi biorą personalnie. Informacja zwrotna jest bardzo ważna i należy o nią prosić, aby móc się dalej rozwijać. Poszerzaj swoje horyzonty — konferencje, podcasty, meetupy, udział w dyskusjach. Czytaj książki, bierz udział w kursach. Wychodź poza ramę tego, co robisz na co dzień, żeby nie stać w miejscu.
Umiejętności miękkie. Bardzo niedoceniane, a zarazem bardzo cenne. Łatwiej jest kogoś nauczyć umiejętności twardych, niż miękkich, a praca w zespole, dawanie/przyjmowanie feedbacku to podstawa.
Coś, co pomoże Ci się odnaleźć w nowej pracy — otwartość na proszenie o pomoc, o wyjaśnienie jak coś działa, bądź jakie są dobre praktyki.