Zamień ten tekst na URL Webhooka

👀 Branding, czyli co i jak? 5 porad od Design Practice

4 minuty
🗓
6 listopada
Maria
Gabrowska

Design to Twój konik? Marzy Ci się projektowanie marek wartych setki tysięcy? Niestety, w sieci nie znajdziesz zbyt wiele informacji na ten temat. Na szczęście masz nas – wskakuj do lektury, a nawet załapiesz się na kilka wskazówek!

Och, jak dla firm w dzisiejszych czasach ważny jest ich wizerunek! Jest wręcz kluczowy – w końcu jesteśmy tak bombardowani informacjami zewsząd, że nawet jedna, drobna rzecz, która pozwoli markom zakotwiczyć się w naszych głowach jest na wagę złota.

A właśnie tym zajmują się brand designerzy!

Pewnie wygodnie już siedzisz, zatem dla odmiany: wycisz powiadomienia i napij się łyka wody. Pamiętaj, żeby dbać o nawodnienie. Dlaczego?

Przed Tobą całkiem fajna porcja wiedzy – przyswoisz ją lepiej, jeśli pozbędziesz się odwodnienia. ❤️

™️ Branding, czyli co?

Branding to tworzenie i budowanie spójnego wizerunku marki.

Tym wizerunkiem możesz wyrazić jej wartości, osobowość, a nawet i cele. A to wszystko za pomocą elementów wizualnych i komunikacyjnych w digitalu. To taka własna, charakterystyczna i oryginalna tożsamość firmy.

I właśnie, bo to nie same tam kolorki, animacje, logo, ale i sposób komunikacji. Nie tylko, że widzisz grafikę i myślisz sobie „O, to firma XYZ” i nie musisz patrzeć na logo. Ten słynny tone of voice. Czyli też copywriting. Czytasz i wiesz, kto pisze. A przynajmniej się domyślasz. Czyli całość szeroko pojętego content creation.

Scrollując feed w socialach markom zależy, aby złapać Twoją uwagę. Konsumenci nie mają czasu się zastanawiać. Marki muszą się przypominać i to najlepiej w taki sposób niezauważalny. Ty nie musisz wiedzieć, ale Twoja podświadomość wie. Zawsze.

O! Taka para butów, zaprojektowana idealnie pod potrzeby konkretnej firmy. Własne kolory, krój, rodzaj obuwia (czy wesołe crocsy, eleganckie lakierki, a może sneakersy na platformie). I to właśnie marki w tych butach przemierzają cyfrowy świat, aby dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców.

❓ Branding, czyli jak?

Już pewnie wiesz, że to bardzo złożone zagadnienie. I w ogóle to cały proces.

Co dokładniej się składa na branding?

→ 🤔 Analiza.Zrozumienie marki, jej misji, wartości i celów.

→ 🥷 Badanie konkurencji.Trzymaj przyjaciół blisko, ale konkurencję jeszcze bliżej. Jakie marki działają w branży? W końcu nie chcemy się dublować, a wręcz przeciwnie — znaleźć charakterystyczne smaczki, które pozwolą się wyróżnić.

→ 👩‍💻 Identyfikacja wizualnaProjektowanie logo oraz innych elementów wizualnych, czykolorystyki, dobór fontów, jakiś przyjęty schemat grafik. W skrócie – kluczowy element. To pierwsza rzecz, którą zauważą odbiorcy.

→ 🗣️ Komunikacja.W jaki sposób marka się komunikuje? Od ogółu do szczegółu, czyli od języka używanego w treściach po ton komunikacji. I słowo klucz: spójność. Nie, że na socialkach jesteś figo fago, luzik totalny, a na mailu ważniaczek.

→ 💡 Projektowanie doświadczeń.Interakcje, animacje i doświadczenia zgodne z tożsamością marki. Każdy element interfejsu, od „gdzieś tam kształtów w tle” po animacje, powinien współgrać z charakterem marki.

→ 🧪 Testowanie i optymalizacja.Jak użytkownicy odbierają nowy wizerunek marki? Feedback powinien służyć do optymalizacji tego nowego wyglądu. Tak jak u nas — font wzbudził wiele kontrowersji. Sporo osób zwracało uwagę, że nieco utrudnia czytelność. Dlatego go nieco wyciszyłyśmy. I za ten feedback mega dziękujemy!

→ 📅 Długoterminowość.Kiedy kończy się praca nad brandingiem? Bywa, że nigdy. W końcu nie jest jednorazowym projektem. O spójność i optymalizację wizerunku trzeba dbać przez cały czas trwania i rozwoju marki.

Zapamiętaj – branding to nie tylko estetyka, ale także emocje i wartości.

💡 Więcej o brandingu dowiesz się z naszego podcastu! Czekają na Ciebie:

→ Sprawdzone informacje prosto ze studia Uniforma o tym, jak wygląda proces projektowy, gdy działasz dla światowych gigantów: w 27. odcinku podcastu Design Practice,

→ Jak zostać brand designerem? O tym opowiada Michał Mierzwa w 37. odcinku podcastu Design Practice. A ile tam wskazówek! Koniecznie zerknij w „Notatki”!

✨ Słowniczek designera ✨

Od niedawna zupełnie za friko na naszej stronie znajdziesz słowniczek, który wyjaśnia ponad 100 pojęć z obszaru web, ui i ux designu. Ekstra, co?

Wiemy, jak w tak dynamicznej branży ciężko nadążyć za słownictwem. Angielski i polski przeplatają się ze sobą na każdym kroku. Łatwo się w tym pogubić. I łatwo też wtedy o wtopę.

Ale spoooko, obstawiłyśmy Ci plecy! Wskakuj do słowniczka (o ile jeszcze Cię tam nie było) i dodaj go do swojego paska zakładek.

Jakby jakiegoś pojęcia brakowało, dawaj znać! Z przyjemnością uzupełnimy go dla Ciebie. ❤️

💡 5 porad na brand design

No i na koniec parę też protipów, które pomogą w lepszym zarządzaniu procesem wyceniania projektów i budowaniu wartości w obszarze projektowania i brandingu. W sumie też i innych usług kreatywnych. O pieniądzach nikt nie lubi mówić, ale każdy lubi je liczyć!

1️⃣ Pytaj o budżet!

Nie krępuj się pytać o budżet. Pytanie o możliwości finansowe klienta może dostarczyć Ci naprawdę istotnych informacji dla dalszego procesu projektowego. Bywa, że osoba po drugiej stronie ma więcej do zaoferowania niż mogłoby się wydawać.

Dzięki temu unikniesz sytuacji, w których zaniżasz swoją stawkę.

2️⃣ Dostosuj technologię do budżetu.

Budżet ma ogromny wpływ na wybór narzędzi i technologii do projektu. Jeśli dysponujesz informacją o budżecie, jesteś w stanie lepiej dobrać elementy projektu, np. czy warto dodać animacje 3D, czy lepiej skupić się na prostszych rozwiązaniach.

Dostosowanie projektu do budżetu klienta przynosi lepsze rezultaty.

3️⃣ Pracuj dynamicznie.

Przyjrzyj się temu, czego klient potrzebuje, a także temu, ile jesteś w stanie zrobić w określonym budżecie. Ta elastyczność pozwoli Ci dopasować ofertę do możliwości klienta i wciąż osiągać satysfakcjonujące efekty.

4️⃣ Rozwój, czyli stawka w górę!

Jeśli masz dużo zleceń i jesteś na etapie rosnącego zainteresowania Twoją pracą, podnieś stawki. To doskonały moment, by uzasadnić to, co i jak potrafisz.  Wyższe stawki często idą w parze z jakością usług, co przyciąga klientów gotowych zapłacić nawet i więcej.

5️⃣ Pracuj z pasją.

Wartość Twojej pracy nie ogranicza się tylko do finansów. Wybieraj projekty, które Cię inspirują. Choć stawki są ważne, to pasja i satysfakcja z projektu bezpośrednio wpływają na jakość pracy i osiągane wyniki. Bo nic nie daje takiej frajdy, jak szczera zajawka!

👀 Brand designer – kompleksowy kurs projektowania marek

Wiemy, jak trudno o sprawdzoną wiedzę w tym temacie. Dlatego wspólnie z Michałem Mierzwą ze studia Uniforma przygotowaliśmy kurs poświęcony brand designowi.

To prawdziwa gratka dla wszystkich osób zainteresowanych brandingiem, projektowaniem identyfikacji wizualnej i wszystkich chcących poukładać swój proces pracy i relacje z klientem.

👉 Koniecznie wejdź na stronę kursu Brand Designer i sprawdź, kiedy rusza najbliższa sprzedaż!

Czekają też na Ciebie bezpłatne lekcje! 📚 Zapisz się już teraz pod tym adresem.