Zamień ten tekst na URL Webhooka

📓 Jak zacząć mówić jak projektant?

2 minuty
🗓
8 kwietnia
Maria
Gabrowska

W tym wpisie zanurzymy się 🤿 w językach Product Designu. Niby to nie bestia, która ma ich siedem, ale jednak w przypadku ludzi – komunikacja to taki gagatek, co lubi sprawiać problemy. 👀 A, jako że wchodząc między wrony, kraczesz tak, jak one, to trochę o tym krakaniu właśnie. Do dzieła! 🔥

👅 Dlaczego język w Product Designie jest tak ważny?

Komunikacja to kluczowy element Product Designu. Projektanci nie tylko tworzą piękne i funkcjonalne rzeczy, ale też muszą umieć je wyjaśnić i sprzedać klientom i innym członkom zespołu. Uzasadniać. Żeby było wiadomo, że decyzje zostały podjęte świadomie. A nie tak o, na misie, czy widzimisię.

Generalnie, zwróć uwagę, że każda branża komunikuje się w swój charakterystyczny sposób. Wiadomo kto jest pro, a kto świeżaczek.

Znajomość języka projektowania usprawnia komunikację, pomaga budować zaufanie i profesjonalny wizerunek. 🤝

🗣️ Jak zacząć „mówić jak projektant”?

Praktyka czyni mistrza, jak to mawiają.

1️⃣ Zanurz się w rozmowach o projektowaniu. Inspiruj się. Słuchaj, jak rozmawiają doświadczeni projektanci. Jak dają (i otrzymują) konstruktywną krytykę? Zwróć uwagę na język, którego używają i sposób, w jaki wyjaśniają swoje decyzje projektowe.

2️⃣ Znajdź dobre wzorce, które możesz naśladować z czystym sumieniem. Projektant projektantowi nierówny. Szukaj takich, którzy komunikują się jasno, z pokorą i z sensownym rozumowaniem stojącym za ich pracą. A gdy znajdziesz takich w swoim środowisku, to się ich pilnuj!

3️⃣ Włącz się do tańca. To znaczy – do górnolotnych dyskusji oczywiście. Jak ogarniesz podstawy, próbuj się angażować w dyskusje. Ćwicz sposób, w jaki dajesz feedback. Ucz się, jak opowiadać o tym, co widzisz w danym projekcie. Musisz stać się dawcą i odbiorcą informacji zwrotnej. I chociaż konfrontacje bywają trudne, to łatwo się do nich przyzwyczaić. A nic tak nie otwiera głowy na nowe, jak porządne zderzenie z rzeczywistością :) Ofc z kulturką!

4️⃣ Zrozum „dlaczego”. Wiedza, jak tworzyć projekty, to nie wszystko. Ćwicz zrozumienie celu, kontekstów użycia, szerszej interpretacji. Ucz się łączyć decyzje, które podejmujesz, z rzeczywistymi badaniami, researchem, i ogólnym wyzwaniem projektowym. Tak zlikwidujesz lukę komunikacyjną. Będziesz w stanie wytłumaczyć złożone koncepcje projektowe na prosty język. A to dla osób, które nie zajmują się projektowaniem (np. Twoi potencjalni klienci), jest mega ważne.

Infografika: Jak zacząć mówić jak projektant?

No i przeca… słownictwo.

Znajomość podstawowych terminów pomaga pewnie mówić językiem projektowania. I czcionki nie pomylisz już z fontem. 👹 A MVP to niekoniecznie najważniejszy gracz na meczu. No, przynajmniej w kontekście projektowania.

👉 Z kolei o prostym słownictwie i komunikacji dowiesz się z 38. odcinka podcastu Design Practice, którego gościnią jest Karolina Żurowska. Wpadnij posłuchać! 👂🏻

🤔 Dlaczego w Product Designie korzysta się ze skrótów?

Czas to pieniądz, dlatego designerską nowomowę okraszamy sporą dawką tajemniczych abrewiatur. 🏴‍☠️

To pozwala zaoszczędzić czas i zasoby podczas komunikacji. Taki prosty powód. Co więcej, używanie skrótów czyni pisany tekst bardziej zwięzłym i skanowalnym, a zwłaszcza dla osób, które są dobrze zaznajomione z nomenklaturą tej branży.

Dla osób nowych bywa to nieco problematyczne. Aczkolwiek do tego masz nas. ❤️

Podstawowo, UI/UX – czyli User Interface i User Experience – to dwa, niemalże nierozerwalnie ze sobą splecione pojęcia, stanowiące niejaką podstawą każdego produktu. UI odpowiada za to, jak użytkownik widzi i wchodzi w interakcję z produktem, podczas gdy UX skupia się na jego doznaniach i odczuciach.

Mamy także UX research, czyli proces badawczy, który ma na celu zrozumienie potrzeb i oczekiwań użytkowników. Pozwala na stworzenie produktu, który będzie intuicyjny i przyjemny.

Mamy jeszcze np. A/B testing – znany również jako „split testing”. Pozwala porównać dwa warianty produktu i sprawdzić, który z nich lepiej odpowiada potrzebom użytkowników.

No i słynny MVP – Minimum Viable Product. To najprostsza wersja produktu, która posiada wystarczającą ilość funkcji, aby móc go testować i udoskonalać.

Przygotowaliśmy również krótki zbiór popularnych w product designie skrótów:

  • AB: Accessibility & Branding - dostępność i branding
  • AC: Art Direction & Copywriting - kierownictwo artystyczne i copywriting
  • CD: Creative Direction - kierownictwo kreatywne
  • CM: Content Management - zarządzanie treścią
  • CRM: Customer Relationship Management - zarządzanie relacjami z klientami
  • CSS: Cascading Style Sheets - kaskadowe arkusze stylów
  • HTML: HyperText Markup Language - język znaczników hipertekstu
  • IA: Information Architecture - architektura informacji
  • ID: Industrial Design - wzornictwo przemysłowe
  • ID to też: Interaction Design - projektowanie interakcji
  • IoT: Internet of Things - Internet rzeczy
  • JS: JavaScript
  • KPI: Key Performance Indicator - kluczowy wskaźnik wydajności
  • MVP: Minimum Viable Product - wystarczająco użyteczny produkt
  • QA: Quality Assurance - zapewnienie jakości
  • API: Application Programming Interface - interfejs programowania aplikacji
  • BAU: Business As Usual - standardowa działalność
  • CTA: Call to Action - wezwanie do działania
  • GDPR: General Data Protection Regulation - ogólne rozporządzenie o ochronie danych
  • HCI: Human-Computer Interaction - interakcja na linii człowiek-komputer
  • NDA: Non-Disclosure Agreement - umowa o poufności
  • PRD: Product Requirements Document - dokumentacja wymagań produktu
  • WCAG: Web Content Accessibility Guidelines - wytyczne dotyczące dostępności treści internetowych
  • UAT: User Acceptance Testing – testy, które są przeprowadzane w końcowej fazie testowania produktu

💡 I na koniec krótka porada poświęć czas na naukę terminologii projektowej. Pomocne mogą być zasoby takie jak Material Design Guidelines firmy Google i Human Interface Guidelines firmy Apple. Albo też nasz wspaniały Słowniczek Designera. 🤓

Powodzenia!