Zamie艅 ten tekst na URL聽Webhooka

馃摀聽Jak zacz膮膰 m贸wi膰 jak projektant?

2 minuty
馃棑
8 kwietnia
Maria
Gabrowska

W tym wpisie zanurzymy si臋 馃た聽w j臋zykach Product Designu. Niby to nie bestia, kt贸ra ma ich siedem, ale jednak w przypadku ludzi 鈥 komunikacja to taki gagatek, co lubi sprawia膰 problemy. 馃憖 A, jako 偶e wchodz膮c mi臋dzy wrony, kraczesz tak, jak one, to troch臋 o tym krakaniu w艂a艣nie. Do dzie艂a! 馃敟

馃憛 Dlaczego j臋zyk w Product Designie jest tak wa偶ny?

Komunikacja to kluczowy element Product Designu. Projektanci nie tylko tworz膮 pi臋kne i funkcjonalne rzeczy, ale te偶 musz膮 umie膰 je wyja艣ni膰 i sprzeda膰 klientom i innym cz艂onkom zespo艂u. Uzasadnia膰. 呕eby by艂o wiadomo, 偶e decyzje zosta艂y podj臋te 艣wiadomie. A nie tak o, na misie, czy widzimisi臋.

Generalnie, zwr贸膰 uwag臋, 偶e ka偶da bran偶a komunikuje si臋 w sw贸j charakterystyczny spos贸b. Wiadomo kto jest pro, a kto 艣wie偶aczek.

Znajomo艣膰 j臋zyka projektowania usprawnia komunikacj臋, pomaga budowa膰 zaufanie i profesjonalny wizerunek. 馃

馃棧锔 Jak zacz膮膰 鈥瀖贸wi膰 jak projektant鈥?

Praktyka czyni mistrza, jak to mawiaj膮.

1锔忊儯 Zanurz si臋 w rozmowach o projektowaniu. Inspiruj si臋. S艂uchaj, jak rozmawiaj膮 do艣wiadczeni projektanci. Jak daj膮 (i otrzymuj膮) konstruktywn膮 krytyk臋? Zwr贸膰 uwag臋 na j臋zyk, kt贸rego u偶ywaj膮 i spos贸b, w jaki wyja艣niaj膮 swoje decyzje projektowe.

2锔忊儯 Znajd藕 dobre wzorce, kt贸re mo偶esz na艣ladowa膰 z czystym sumieniem. Projektant projektantowi nier贸wny. Szukaj takich, kt贸rzy komunikuj膮 si臋 jasno, z pokor膮 i z sensownym rozumowaniem stoj膮cym za ich prac膮. A gdy znajdziesz takich w swoim 艣rodowisku, to si臋 ich pilnuj!

3锔忊儯 W艂膮cz si臋 do ta艅ca. To znaczy 鈥 do g贸rnolotnych dyskusji oczywi艣cie. Jak ogarniesz podstawy, pr贸buj si臋 anga偶owa膰 w dyskusje. 膯wicz spos贸b, w jaki dajesz feedback. Ucz si臋, jak opowiada膰 o tym, co widzisz w danym projekcie. Musisz sta膰 si臋 dawc膮 i odbiorc膮 informacji zwrotnej. I chocia偶 konfrontacje bywaj膮 trudne, to 艂atwo si臋 do nich przyzwyczai膰. A nic tak nie otwiera g艂owy na nowe, jak porz膮dne zderzenie z rzeczywisto艣ci膮 :) Ofc z kulturk膮!

4锔忊儯 Zrozum 鈥瀌laczego鈥. Wiedza, jak tworzy膰 projekty, to nie wszystko. 膯wicz zrozumienie celu, kontekst贸w u偶ycia, szerszej interpretacji. Ucz si臋 艂膮czy膰 decyzje, kt贸re podejmujesz, z rzeczywistymi badaniami, researchem, i og贸lnym wyzwaniem projektowym. Tak zlikwidujesz luk臋 komunikacyjn膮. B臋dziesz w stanie wyt艂umaczy膰 z艂o偶one koncepcje projektowe na prosty j臋zyk. A to dla os贸b, kt贸re nie zajmuj膮 si臋 projektowaniem (np. Twoi potencjalni klienci), jest mega wa偶ne.

Infografika: Jak zacz膮膰 m贸wi膰 jak projektant?

No i przeca鈥 s艂ownictwo.

Znajomo艣膰 podstawowych termin贸w pomaga pewnie m贸wi膰 j臋zykiem projektowania. I czcionki nie pomylisz ju偶 z fontem. 馃懝 A MVP to niekoniecznie najwa偶niejszy gracz na meczu. No, przynajmniej w kontek艣cie projektowania.

馃憠 Z kolei o prostym s艂ownictwie i komunikacji dowiesz si臋 z 38. odcinka podcastu Design聽Practice, kt贸rego go艣cini膮 jest Karolina 呕urowska. Wpadnij pos艂ucha膰! 馃憘馃徎

馃 Dlaczego w Product Designie korzysta si臋 ze skr贸t贸w?

Czas to pieni膮dz, dlatego designersk膮 nowomow臋 okraszamy spor膮 dawk膮 tajemniczych abrewiatur. 馃彺鈥嶁槧锔

To pozwala zaoszcz臋dzi膰 czas i zasoby podczas komunikacji. Taki prosty pow贸d. Co wi臋cej, u偶ywanie skr贸t贸w czyni pisany tekst bardziej zwi臋z艂ym i skanowalnym, a zw艂aszcza dla os贸b, kt贸re s膮 dobrze zaznajomione z nomenklatur膮 tej bran偶y.

Dla os贸b nowych bywa to nieco problematyczne. Aczkolwiek do tego masz nas. 鉂わ笍

Podstawowo, UI/UX 鈥 czyli User Interface i User Experience 鈥 to dwa, niemal偶e nierozerwalnie ze sob膮 splecione poj臋cia, stanowi膮ce niejak膮 podstaw膮 ka偶dego produktu. UI odpowiada za to, jak u偶ytkownik widzi i wchodzi w interakcj臋 z produktem, podczas gdy UX skupia si臋 na jego doznaniach i odczuciach.

Mamy tak偶e UX research, czyli proces badawczy, kt贸ry ma na celu zrozumienie potrzeb i oczekiwa艅 u偶ytkownik贸w. Pozwala na stworzenie produktu, kt贸ry b臋dzie intuicyjny i przyjemny.

Mamy jeszcze np. A/B testing 鈥 znany r贸wnie偶 jako 鈥瀞plit testing鈥. Pozwala por贸wna膰 dwa warianty produktu i sprawdzi膰, kt贸ry z nich lepiej odpowiada potrzebom u偶ytkownik贸w.

No i s艂ynny MVP 鈥 Minimum Viable Product. To najprostsza wersja produktu, kt贸ra posiada wystarczaj膮c膮 ilo艣膰 funkcji, aby m贸c go testowa膰 i udoskonala膰.

Przygotowali艣my r贸wnie偶 kr贸tki zbi贸r popularnych w product designie skr贸t贸w:

  • AB: Accessibility & Branding - dost臋pno艣膰 i branding
  • AC: Art Direction & Copywriting - kierownictwo artystyczne i copywriting
  • CD: Creative Direction - kierownictwo kreatywne
  • CM: Content Management - zarz膮dzanie tre艣ci膮
  • CRM: Customer Relationship Management - zarz膮dzanie relacjami z klientami
  • CSS: Cascading Style Sheets - kaskadowe arkusze styl贸w
  • HTML: HyperText Markup Language - j臋zyk znacznik贸w hipertekstu
  • IA: Information Architecture - architektura informacji
  • ID: Industrial Design - wzornictwo przemys艂owe
  • ID to te偶: Interaction Design - projektowanie interakcji
  • IoT: Internet of Things - Internet rzeczy
  • JS: JavaScript
  • KPI: Key Performance Indicator - kluczowy wska藕nik wydajno艣ci
  • MVP: Minimum Viable Product - wystarczaj膮co u偶yteczny produkt
  • QA: Quality Assurance - zapewnienie jako艣ci
  • API: Application Programming Interface - interfejs programowania aplikacji
  • BAU: Business As Usual - standardowa dzia艂alno艣膰
  • CTA: Call to Action - wezwanie do dzia艂ania
  • GDPR: General Data Protection Regulation - og贸lne rozporz膮dzenie o ochronie danych
  • HCI: Human-Computer Interaction - interakcja na linii cz艂owiek-komputer
  • NDA: Non-Disclosure Agreement - umowa o poufno艣ci
  • PRD: Product Requirements Document - dokumentacja wymaga艅 produktu
  • WCAG: Web Content Accessibility Guidelines - wytyczne dotycz膮ce dost臋pno艣ci tre艣ci internetowych
  • UAT: User Acceptance Testing 鈥 testy, kt贸re s膮 przeprowadzane w ko艅cowej fazie testowania produktu

馃挕 I na koniec kr贸tka porada po艣wi臋膰 czas na nauk臋 terminologii projektowej. Pomocne mog膮 by膰 zasoby takie jak Material Design Guidelines firmy Google i Human Interface Guidelines firmy Apple. Albo te偶 nasz wspania艂y S艂owniczek Designera. 馃

Powodzenia!