Zamień ten tekst na URL Webhooka

👉 GrafConf 2025 – 8 rzeczy, które zapamiętałyśmy

4 minuty
🗓
20 października
Ania
Pielecka

Jak co roku we wrześniu, Toruń zamienił się w stolicę polskiego designu i kreatywności. Co zapamiętałyśmy z GrafConf? Sprawdźcie parę ciekawostek z prelekcji!

Sala konferencyjna podczas GrafConf 2025 w Toruniu – największej polskiej konferencji o designie i brandingu, skupiającej projektantów i twórców kreatywnych.

🎬 Jak było?

Po relację z GrafConf ‘25, zajrzyj tutaj.

Slajd z prelekcji o 12 archetypach marek na GrafConf 2025 – typowe błędy w strategii brandingu i budowaniu relacji z klientem.

🦸 Jakie są typowe błędy dot. archetypów marek?

Na podstawie: Maciek Sznitowski – Narzędzia strategiczne, które znasz – ale wykorzystujesz źle

  1. Nazwy 12 archetypów marek potrafią być mylące, trzeba wczytywać się w opisy i traktować to jako 12 typów relacji firma - klient.
  2. Bohaterem brand story wcale nie jest marka, tylko klient. To on powinien znajdować się w centrum narracji.
  3. Żyjemy w bardzo dynamicznych czasach. Teraz marki buduje się tak na 3-5 lat, kiedyś były to zdecydowanie szersze okna.

💰 Jak wyceniać wprowadzanie treści?

Na podstawie: Maciej Mach – no-code__$$

Wprowadzanie treści (na stronę www, do projektu, etc) rób według stawki godzinowej. Jeśli nie wiesz, ile dokładnie materiałów dostaniesz, taka decyzja może uratować cię przed godzinami bezpłatnej pracy.

😮‍💨 Jak żyć?

Na podstawie: Adam Lapko – Nie stań się ofiarą swojej pasji

Trudna prawda: żeby robić rzeczy, trzeba robić rzeczy. Pamiętajmy, żeby oprócz zbierania inspiracji, analizowania i planowania, naprawdę przysiąść i działać. Choćby wymagało to czasem zmuszenia samego siebie.

Prelegentka Joanna Brzezińska omawia pojęcie dobrostanu psychicznego i znaczenie odpoczynku dla twórców podczas konferencji GrafConf 2025.

✨ Czym są glimmers i czym jest odpoczynek?

Na podstawie: Joanna Brzezińska – Dobrostan psychiczny w zawodach kreatywnych

Warto zauważać w swoim życiu tzw. brokaty (gimmers) – to przeciwieństwo negatywnych triggerów. Chodzi o sytuacje, które wzbudzają w nas radość, przywołują pozytywne wspomnienia, relaksują.

Odpoczynek to nie nagroda ani przywilej, to prawo.

Patryk Hardziej podczas oprowadzania kuratorskiego „Śliwka 20+20” na GrafConf 2025 – historia znaku PKO autorstwa Karola Śliwki i jego drogi od odrzuconego projektu do ikony polskiego designu.

🟣 Czy wszystkie projekty Karola Śliwki były od razu akceptowane?

Na podstawie: Patryk Hardziej – oprowadzanie kuratorskie Śliwka 20+20

Nie! Znak PKO – tzw. „skarbonkę” – Karol Śliwka zaprojektował w 1968 roku. Funkcjonuje on do dzisiaj i zyskał już miano kultowego, ale początkowo bank odrzucił ten projekt. Sprzeciw wyraziła sprzątaczka, której projekt nie przypadł do gustu. Skarbonka powędrowała jedynie na plakat, który zdobył złoty medal na II Ogólnopolskim Biennale Plakatu w Katowicach. Dopiero wtedy bank zdecydował się na wdrożenie znaku.

To tyle z ciekawostek, chociaż wiedzy na konferencji było oczywiście o wiele więcej! Zaciekawieni? Wypatrujcie razem z nami kolejnej edycji GrafConf! 💙