Zamień ten tekst na URL Webhooka

🤓 Jak priorytetyzować w projektach? Metoda RICE

4 minuty
🗓
22 kwietnia
Maria
Gabrowska

W natłoku codziennych obowiązków i zadań, umiejętność priorytetyzacji staje się kluczowa dla efektywnej realizacji celów. 📈 Dlatego dziś przyjrzymy się bliżej popularnej metodzie ustalania prioryetów, czyli RICE. Do dzieła! ❤️

🤸‍♂️ RICE  – czas na agile!

To popularne narzędzie do priorytetyzacji backlogu produktowego w projektach zwinnych. Pozwala na uporządkowanie zadań i funkcji pod względem ich ważności i wpływu na użytkowników. 🧑‍🤝‍🧑

RICE to skrót od:

1️⃣ Reach (zasięg), tj, liczba użytkowników, na których zadanie będzie miało wpływ.

2️⃣ Impact (wpływ), tj. poziom wpływu zadania na użytkowników lub firmę (szacowany w zakresie 1-3).

3️⃣ Confidence (pewność), tj. pewność oszacowania wpływu i zasięgu (przedział 0-100%).

4️⃣ Effort (wysiłek), tj. oszacowany czas i zasoby potrzebne do realizacji tegoż zadania.

RICE ma swoje plusy, np:

➕ jest prosta do zrozumienia,

➕ umożliwia obiektywną ocenę zadań,

➕ skupia się na wartościach dla użytkownika i firmy.

Aleee ma też wady, np:

➖ trudności w oszacowaniu niektórych czynników (zwłaszcza tych umownych, tj. wpływu i pewności),

➖ może nie być odpowiednia dla wszystkich typów projektów.

🤔 Jak oceniać czynniki RICE?

Jak zawsze, spieszymy z wyjaśnieniami! 🏃‍♀️💨

1️⃣ Parametr Reach (zasięg):

  • Określ liczbę użytkowników, na których zadanie będzie miało wpływ.
  • Uwzględnij zarówno bezpośrednich, jak i pośrednich użytkowników.
  • Użyj tej samej jednostki dla wszystkich zadań (np. liczba użytkowników, liczba kont).

2️⃣ Parametr Impact (wpływ):

  • Określ poziom wpływu zadania na użytkowników lub na firmę.
  • Użyj skali (np. 1-3, niektórzy stosują też dodatkowo ćwiartki i połówki) lub słownych opisów (np. niski, średni, wysoki).
  • Weź pod uwagę zarówno pozytywne, jak i negatywne skutki zadania.

3️⃣ Parametr Confidence (pewność):

  • Określ pewność Twoich szacunków.
  • Użyj skali procentowej (np. 50%, 80%, 100%). Poniżej 50% to już bardzo niskie oszacowanie, a z fusów wróżyć nie chcemy. ❌ Celuj od 50% w górę.
  • Weź pod uwagę dostępność informacji, doświadczenie zespołu i złożoność zadania.

4️⃣ Parametr Effort (wysiłek):

  • Oszacuj czas i zasoby potrzebne do realizacji zadania.
  • Użyj tej samej jednostki dla wszystkich zadań (np. Story Points, man-days).

ℹ️ Wartość Story Point odnosi się wyłącznie do zadań wykonywanych przez konkretny zespół. Opisuje standardową prędkość realizacji zadań, może to być np. 6 godzin i 15 minut.

Man-day to jeden dzień roboczy jednej osoby.

  • Weź pod uwagę wszystkie etapy realizacji zadania, od rozpoczęcia do zakończenia.

🤓 Jak to liczyć?

  • Wynik RICE możesz obliczyć za pomocą prostego wzoru 👇
  • ℹ️ RICE = (Reach x Impact x Confidence) / Effort

Wyższy wynik RICE = wyższy priorytet.

Pamiętaj jednak, że otrzymany wynik jest tylko sugestią, której więźniami nie jesteśmy!

PM może ostatecznie zdecydować o innych priorytetach, niż wskazuje wynik.

📐 Pora na obliczenia!

Jak to wygląda w praktyce? 👇

Załóżmy, że mamy dwa zadania, no i musimy z nich wybrać to bardziej priorytetowe. Omówmy na przykładzie gierki online.

👉 Dodanie funkcji logowania.

  • Reach szacujemy na 10 000 użytkowników,
  • Impact, czyli wpływ, na wysoki (logowanie to cenna funkcja – pozwoli użytkownikom np. zapisywać postępy w grze, a my w zamian otrzymujemy ich dane),
  • Confidence, no to ofc we’re confident
  • Effort określamy na 7 dni.

lub…

👉 Implementacja systemu płatności do tejże gry. Taka funkcja pozwala wykupywać możliwości customizacji postaci, np. dodatkowe ubrania.

  • Reach przyjmujemy jako 2000 użytkowników (zdecydowanie mniej osób korzysta z gier online odpłatnie),
  • Impact przyjmujemy jako krytyczny (to nasze źródło zarobków 🤯),
  • Confidence – jesteśmy tego pewni,
  • Effort, przykładowo, ten sam, tj. 7 dni.

Obliczenia:

  • Priorytet zadania 1: (10000 x 2 x 1) / 7 = ok. 2 857,
  • Priorytet Zadania 2: (2000 x 3 x 1) / 7 = ok. 857.

Jak interpretować wyniki? 🤓

Według obliczeń priorytetem jest Zadanie 1, mimo mniejszego Impactu na firmę. 🙌 W tym wypadku o wyniku zadecydował Reach.

👉 A więcej o podejściu produktowym w projektowaniu dowiesz się z 42. odcinka podcastu Design Practice z Mateuszem Martynem. Wskakuj posłuchać! 👂🏻

Co myślisz o RICE? Będziesz praktykować? A może chcesz poznać więcej takich metod? Daj nam znać! 💌